štvrtok 28. februára 2008

Škoda Superb II

Hlavné prednosti:

  • Twindoor – jedinečný patentovaný systém variabilného otvárania piatych dvier
  • AFS – (Adaptive Frontlight System) systém adaptívnych predných svetlometov, prvýkrát v rámci koncernu VW vo vozidle Škoda
  • Až 9 airbagov vrátane bočných airbagov vzadu a kolenného airbagu vodiča
  • Výnimočne veľkorysý priestor pre cestujúcich vpredu a najmä vzadu
  • Nadpriemerne veľký batožinový priestor s objemom 565 litrov v základnom usporiadaní a 1670 litrov po sklopení operadiel zadných sedadiel
  • Navigačný systém s pevným diskom s kapacitou 30 GB a dotykovým displejom
  • Pohon všetkých kolies prostredníctvom spojky Haldex 4. generácie (v kombinácii s motorom 3,6 FSI V6)

Z VÁŠNE DO NOVÝCH DIMENZIÍ

S vysokou mierou komfortu a kvality spracovania, zodpovedajúcou o triedu vyšším vozidlám, prichádza druhá generácia vlajkovej lode značky Škoda.

Nová éra veľkých limuzín s okrídleným šípom v znaku sa začala v roku 2001. Po detailných analýzach trhu, rozsiahlom prieskume názorov zákazníkov a dôkladnom vývoji sa na javisku vyššej strednej triedy objavila Škoda Superb. A postarala sa o poriadny rozruch. Nijaké iné vozidlo v tom čase nestelesňovalo hodnoty tohto segmentu tak, ako najnovší model z Mladej Boleslavi.

Už v tridsiatych a štyridsiatych rokoch vyrábala Škoda luxusné limuzíny s názvom Superb, vďaka ktorým sa tradičný český výrobca mohol zaradiť medzi najlepších výrobcov automobilov na svete. Kvôli prekážkam, ktoré kládlo plánované hospodárstvo, sa potom segment luxusných vozidiel dlhé roky zanedbával. Predstavenie predchádzajúcej generácie radu Superb znamenalo nový začiatok a veľký návrat. Hoci bol prvý novodobý Superb jasne postavený proti automobilom strednej triedy ako Renault Laguna, Ford Mondeo alebo Hyundai Sonata, porovnávacie testy v odbornej tlači ukazujú, že Superb obstál aj v priamom porovnaní s konkurentmi z vyššej triedy; zvíťazil okrem iného aj nad vozidlami Mercedes-Benz triedy E, Peugeot 607, Alfa Romeo 166 a Jaguar S Type. Za všetko hovorí test časopisu Auto, Motor und Sport, ktorý model Superb V6 2,8 uviedol s titulkom „Tschechen-Exempel“. Redaktori tak dvoma slovami zhrnuli takmer neuveriteľný pomer ceny a úžitkovej hodnoty, ktorému sa nemohol vyrovnať nijaký z konkurentov. Od konca roka 2001 sa pre model Superb rozhodlo takmer 130 000 zákazníkov. Špičkový model značky Škoda sa etabloval aj na veľmi náročnom fleetovom trhu, teda tam, kde sa väčšinou kupujú výlučne limuzíny s trojcípou hviezdou, modrobielou vrtuľou alebo štyrmi kruhmi na kapote.

Štýlové detaily aj štýlový celok: dizajn

Nová generácia modelu Superb oslávi svoju premiéru na autosalóne v Ženeve. Prestížna automobilová výstava na brehu jazera Lac Léman bude pre jeho debut dôstojným prostredím. Výrazné prednosti svojho predchodcu prezentuje nový Superb s ešte väčšou bravúrnosťou. Vzornou kvalitou spracovania a kombináciou ušľachtilých materiálov sa radí medzi absolútnu špičku vo svojom segmente. Jeho vzhľad má dokonalé tvary. Dôsledná realizácia dizajnérskeho konceptu sa odráža napríklad v trojrozmerne tvarovanej maske chladiča, ktorej jemne tvarovaný chrómovaný rámik dodáva vozidlu optickú hĺbku a solídnu hodnotu. Hrana kapoty kopíruje tvar svetlometov a posilňuje horizontálnu orientáciu línií, ktoré vozidlo opticky rozširujú a stabilizujú. Chrómované rámiky bočných okien, dodávané vo vyšších stupňoch výbavy, ústia do taktiež trojrozmerne tvarovaného prvku na C-stĺpiku. V porovnaní s predchodcom bola línia strechy zreteľne predĺžená smerom dozadu a prezrádza mimoriadnu ponuku priestoru pre zadných cestujúcich už pri pohľade zvonku. Nová stavba vozidla Superb vypovedá o jednej z najdôležitejších hodnôt tohto segmentu – priestornosti, tzv. Roominess. Na zadnej časti nie je priestor pre poznávaciu značku integrovaný do veka batožinového priestoru, ale prvýkrát sa nachádza dole v nárazníku. Tým vzniklo miesto pre veľké logo Škoda, ktoré je sebavedome umiestnené na zvislom konci veka batožinového priestoru. Priestor pod ním zdobí dôstojne štylizované označenie modelu. Dvojdielne zadné svetlá, ktorých jedna polovica je integrovaná do blatníkov a druhá do veka batožinového priestoru, zostávajú verné dizajnérskemu smeru nastolenému modelmi Roomster a nová Fabia. Cez deň majú príjemný vzhľad vďaka svojmu priamočiaremu a ušľachtilému tvaru, v tme svietia v typickom tvare písmena C. Solídny a súčasne dynamicky elegantný dojem z karosérie novej generácie modelu Superb pôsobivo podčiarkujú až 18" kolesá z ľahkej zliatiny.

Jedinečný priestor v interiéri a unikátny koncept Twindoor

Veľkoryso dimenzovaný interiér svojho predchodcu prekonáva nový Superb pri takmer zhodnej dĺžke vďaka priečne uloženému motoru. Veď len priestor pre kolená cestujúcich na zadných sedadlách narástol o 19 milimetrov. Najväčšia súčasná Škoda je dlhá 4838 milimetrov, široká 1817 milimetrov a vysoká 1462 milimetrov.

Karoséria s vyváženými proporciami, nadčasovo elegantnými líniami a výraznými štylistickými prvkami skrýva konštrukčnú novinku, ktorá v histórii automobilizmu určite nezapadne. Zadná časť, ktorá sa drží v tejto triede bežnej koncepcie sedanu, skrýva piate dvere, vďaka ktorým sú možnosti využitia batožinového priestoru takmer neobmedzené. Jedinečné variabilné otváranie piatych dvier Twindoor, vyvinuté a patentované inžiniermi automobilky Škoda, ponúka veľmi praktické a funkčné riešenie. Podľa potreby je možné otvoriť buď iba veko batožinového priestoru a naložiť malú batožinu, alebo môže vodič vozidla Superb zdvihnúť celé veko aj so zadným sklom pomocou inteligentného a súčasne ľahko ovládateľného mechanizmu. Batožinový priestor má v základnom usporiadaní kapacitu 565 litrov, teda o 85 litrov viac než predchádzajúci model. Po sklopení operadiel zadných sedadiel objem narastie na 1670 litrov.

Nový Superb môže samozrejme predviesť celý rad ďalších noviniek a konštrukčných riešení, ktorými ďalej prekonáva schopnosti svojho predchodcu. Cieleným použitím vysoko pevnostných druhov ocele je pevnosť karosérie v skrute na úrovni, ktorá je teraz o desať percent vyššia než u porovnateľných konkurenčných vozidiel s karosériou typu liftback. Použitie tejto pokrokovej konštrukčnej metódy sa tiež pozitívne prejavilo v úspore hmotnosti.

Premiéra adaptívneho osvetlenia automobilu: AFS pre nový Superb

Výborný výhľad zabezpečujú nielen veľkorysé plochy okien a podstatne väčšie vonkajšie spätné zrkadlá, ale hlavne pri cestovaní za tmy aj nový systém adaptívneho osvetlenia AFS. AFS (Adaptive Frontlight System) upravuje osvetlenie vozovky pred vozidlom v závislosti od konkrétnych podmienok a umožňuje vodičovi, aby skôr rozoznal prípadné prekážky na ceste a mohol včas reagovať. V mestskej premávke pri rýchlostiach od 15 km/h do 50 km/h sa svetelný kužeľ rozšíri na lepšie osvetlenie okrajov vozovky. Pri vyšších rýchlostiach a pri jazde na diaľnici (od 90 km/h) je aktívna funkcia diaľničného svetla. V tomto režime nastaví riadiaca jednotka svetlomety tak, aby bol väčšmi osvetlený aj ľavý jazdný pruh. Okrem toho sa svetelný kužeľ vyklopí mierne dohora, takže svetelná stopa je dlhšia. Tretí režim Medzimesto sa najväčšmi podobá bežnému stretávaciemu svetlu. Táto funkcia sa aktivuje pri rýchlostiach medzi 0 – 15 km/h a 50 – 90 km/h. AFS okrem toho disponuje funkciou otáčania svetiel do zákrut, ktorá je aktívna od 10 km/h, a odbočovacím svetlom, ktoré jednotlivo zabezpečujú hmlové svetlomety s funkciou Corner. Na jazdu v daždi je pripravená funkcia znižujúca riziko oslnenia vodiča protiidúceho vozidla odrazom svetla od mokrej vozovky. AFS ďalej umožňuje upraviť rozloženie svetelnej stopy pre jazdu v krajinách s ľavostrannou premávkou, takže osvetlenie nového vozidla Superb nebude oslňovať vodičov v protismere. Pri tomto nastavení je deaktivovaná funkcia natáčania svetiel aj jednotlivé režimy osvetlenia (Mesto, Medzimesto, Diaľnica). AFS sa v novom modeli Superb dodáva výhradne s bi-xenónovými svetlometmi. Škoda je tak prvou značkou koncernu VW, ktorá ponúka AFS s týmto širokým funkčným rozsahom. Sympatickým detailom je nápis Superb preklenujúci odrazovú plochu smerových svetiel.

Ochrana posádky nového modelu Superb je na veľmi vysokej úrovni. Podľa stupňa výbavy a verzie môže mať vozidlo až deväť airbagov. Rozsiahlu ochranu poskytujú dva predné a bočné airbagy a hlavové airbagy pre predných aj zadných cestujúcich (sériovo pre EU15). Úplnou novinkou je kolenný airbag pre vodiča a bočné airbagy vzadu. Regulácia prešmykovania ASR je súčasťou sériovej výbavy všetkých verzií nového modelu Superb. Opatrenia na ochranu chodcov v prípade nehody podstatne znižujú riziko zranenia slabšieho účastníka dopravnej premávky.

Najmodernejšia technika pod kapotou: Paleta motorov

Pre nový Superb sú k dispozícii tri benzínové a tri naftové motory. Motor 1,9 TDI PD DPF je základným agregátom radu naftových pohonných jednotiek a z hľadiska výkonu predstavuje optimálnu základnú motorizáciu modelového radu Superb. Štvorvalec má výkon 77 kW (105 koní) a vrchol krútiaceho momentu dosahuje na úrovni 250 Nm pri 1900/min. S kombinovanou spotrebou 5,7 litra nafty na 100 kilometrov dokazuje svoje ekonomické prednosti a s hodnotou kombinovaných emisií CO2 151 g/km aj ekologické prednosti. Jazdný výkon je napriek tomu pozoruhodný: tento variant dosahuje maximálnu rýchlosť 190 km/h. Na zrýchlenie z 0 na 100 km/h potrebuje základný naftový motor 12,5 sekundy.
Ručne radená päťstupňová prevodovka prenáša silu motora na predné kolesá.

Ďalšiu výkonnostnú triedu naftových agregátov predstavuje motor 2,0 TDI PD DPF, ktorý poskytuje výkon 103 kW (140 koní). Jeho maximálny krútiaci moment predstavuje 320 Nm v rozsahu 1800 – 2500/min, čo umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,2 sekundy a maximálnu rýchlosť 207 km/h. Kombinovaná spotreba 5,9 litra na 100 kilometrov sa drží vo veľmi miernych medziach. Hodnota kombinovaných emisií CO2 je 155 g/km. Rozsiahle jemné akustické opatrenia podstatne znížili hladinu pracovného hluku oboch agregátov so vstrekovaním typu čerpadlo-dýza.

Ešte vyšším nárokom bude vyhovovať motor 2,0 TDI CR DPF pracujúci so vstrekovaním common-rail. Podáva výkon 125 kW (170 koní) a dosahuje maximum krútiaceho momentu s hodnotou 350 Nm v rozsahu od 1750/min do 2500/min. V kombinovanej premávke spotrebuje na 100 kilometrov 6 litrov nafty, emisie CO2 sú iba 159 g/km. Výkonnostný potenciál tejto motorizácie dokazujú jazdné výkony – maximálna rýchlosť 222 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,8 sekundy.

Oba silnejšie naftové motory sa budú dodávať v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Okrem toho bude k dispozícii aj automatická prevodovka DSG so šiestimi stupňami. Filter pevných častíc bude štandardne v ponuke pre všetky verzie. Motor 1,9 TDI PD/77kW bude do krajín, kde nie je zaručená potrebná kvalita nafty, dodávaný bez filtra pevných častíc.

Pre všetky benzínové motory je charakteristické priame vstrekovanie paliva. Štvorvalec TSI so zdvihovým objemom 1,4 litra, ktorý má v novom modeli Superb premiéru pre značku Škoda, dosahuje aj napriek svojmu menšiemu objemu výkon 92 kW (125 koní) a najvyšší krútiaci moment 200 Nm, ktorý je k dispozícii v rozsahu 1500 – 4000/min. Tento malý preplňovaný motor zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,5 sekundy, maximálna rýchlosť je 201 km/h. Kombinovaná spotreba má vďaka nízkemu zdvihovému objemu hodnotu 6,6 litra na 100 kilometrov, čo je na benzínový motor veľmi priaznivá hodnota. Kombinované emisie CO2 predstavujú 157 g/km.

Veľmi zaujímavým benzínovým motorom v novom modeli Superb je 1,8 TSI s výkonom 118 kW (160 koní). Dosahuje maximálny krútiaci moment 250 Nm v rozsahu už od 1500/min do 4200/min a Superb s pohonom predných kolies s ním dosahuje maximálnu rýchlosť 220 km/h. Pri zrýchlení z 0 na 100 km/h ubehne 8,6 sekundy, kombinovaná spotreba je 7,6 litra na 100 kilometrov a emisie CO2 180 g/km. S motorom 1,8 TSI sa ako alternatíva k ručnej šesťstupňovej prevodovke dodáva aj automatická sedemstupňová prevodovka DSG.

Vrcholnou motorizáciou nového modelu Superb, ktorá sa v ponuke objaví krátko po spustení predaja, bude nový motor 3,6 FSI V6 s výkonom 191 kW (260 koní) a maximálnym krútiacim momentom 350 Nm v rozsahu od 2500/min do 5000/min. Jeho kombinovaná spotreba má hodnotu 10 litrov paliva na 100 kilometrov, kombinované emisie CO2 238 g/km. Z 0 na 100 km/h šprintuje špičkový agregát za 6,5 sekundy, pri maximálnej rýchlosti ukazuje ručička tachometra 250 km/h. Motor 3,6 FSI V6 sa bude montovať výhradne so šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies.

Veľmi dôkladné nastavenie podvozku poskytuje novému vozidlu Superb excelentné držanie stopy a agilné správanie v zákrutách. K tomu prispieva predovšetkým hrebeňové riadenie s elektromechanickým posilňovačom, ktorého použitie vedie na jednej strane k úspore paliva, pretože vyžaduje energiu len vtedy, keď sa skutočne zatáča, a na druhej strane umožňuje veľmi precízne riadenie. Citlivé nastavenie funkcií ESP vytvára z vozidla Superb dynamický a súčasne bezpečný automobil, ktorý okrem elegantných tvarov karosérie presvedčí aj radosťou z jazdy.

Bohatá, no nie nedosiahnuteľná: Ponuka výbav

Všetky stupne výbavy ponúkajú štandard na vysokej úrovni. Okrem toho je k dispozícii aj rozsiahly zoznam mimoriadnej výbavy. V ponuke sú okrem iného dažďový senzor, Light assistant, bi-xenónové svetlomety s funkciou AFS, kontrola tlaku v pneumatikách, brzdový asistent a asistent rozjazdu do kopca, ako aj parkovací asistent. Vyhrievané môžu byť nielen predné sedadlá, ale aj zadné. Ergonomicky tvarované sedadlá a operadlá zvyšujú komfort cestovania na najvyššiu úroveň. K novému modelu Superb si môžete objednať aj nezávislé prídavné kúrenie alebo elektricky ovládané strešné okno so solárnymi článkami.

Ponuka autorádií a navigačných systémov zodpovedá vysokej úrovni bezpečnostnej výbavy. S high-tech navigačným systémom s dotykovým displejom a pevným diskom alebo hodnotnou audiosústavou s 10 výkonnými reproduktormi, prehrávačom CD, ktorý môže prehrávať aj skladby vo formáte MP3, audiokonektorom v Jumbo boxe medzi prednými sedadlami na pripojenie externých zariadení a čítačkou kariet SD sa ponuka v novom modeli Superb pohybuje na najvyššej úrovni. Všetky tieto komponenty sú harmonicky integrované do klenutej prístrojovej dosky. Stredová konzola s naznačeným tvarom písmena „V“ pôsobivo akcentuje interiér; chrómované rámiky tvoria štylistickú protiváhu k hodnotným lesklým čiernym plochám.

Nové kruhové prístroje s bielymi stupnicami garantujú výbornú čitateľnosť rovnako cez deň, ako aj v noci. V strešnom paneli sú namontované diódy na difúzne osvetlenie CatVision. Na rozdiel od predchádzajúcej generácie vydávajú LED biele svetlo, ktoré dodáva interiéru exkluzívnu atmosféru. Prehľadne usporiadané a jednoznačne rozlíšiteľné ovládacie prvky sú podsvietené nazeleno, teda farbou značky Škoda. Zelená farba má okrem toho ďalší dôležitý význam, pretože Škoda Auto berie ochranu životného prostredia vo všetkých oblastiach veľmi vážne: Nový Superb je recyklovateľný na 95 %.

Žiadne komentáre: